Επειδή κατά καιρούς εμφανίζονται προβλήματα στην εξυπηρέτηση πολιτών από δημόσιες υπηρεσίες θα προσπαθήσουμε σταδιακά να δούμε το θεσμικό πλαίσο που ισχύει. Υπάρχει Ο Οδηγός Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς που αφορά τις Σχέσεις Δημοσίων Υπαλλήλων και Πολιτών . Θα τον γνωρίσουμε σιγά σιγά.
Μια γεύση σήμερα: ( Για τους βιαστικούς μπορούν να το βρουν στο συνήγορο του Πολίτη)
Α΄. ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
1 . Πίστη στο Σύνταγμα και αφοσίωση στην πατρίδα
Οι δημόσιοι υπάλληλοι ως εκτελεστές της βούλησης του κράτους είναι επιφορ-
τισμένοι -εκ της αποστολής τους- να υπηρετούν το λαό, τη συνταγματική τάξη και τη δημοκρατία. Ο υπάλληλος κατά την άσκηση της υπηρεσίας του δεν ενεργεί ως άτομο αλλά ως εκτελεστής της θέλησης του κράτους.
[Σύνταγμα άρθρο 103 παρ. 1, Ν. 3528/2007 άρθρο 24 (YΚ, ΦΕΚ 26 A)]
2 . Προστασία δημοσίου συμφέροντος
Αποτελεί τον κύριο πυρήνα της δράσης των δημοσίων υπηρεσιών αλλά και
κάθε υπαλλήλου. Η δημόσια διοίκηση έχει υποχρέωση την αποκλειστική επιδίωξη του δημοσίου συμφέροντος. Η έννοια του δημοσίου συμφέροντος δεν προκαθορίζεται, ωστόσο η συγκεκριμενοποίησή της υπακούει στην αρχή της νομιμότητας.
Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι δυνατή η επίκληση του δημοσίου συμφέροντος για να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε απόκλιση από την αρχή της νομιμότητας.
[Σύνταγμα άρθρο 103 παρ. 1 και Ν. 3528/2007 άρθρο 24 (YΚ, ΦΕΚ 26 A)]
3 . Εξυπηρέτηση και σεβασμός προς τον πολίτη
Η εξυπηρέτηση του πολίτη αποτελεί βασική επιδίωξη και μέλημα του δημοσίου
υπαλλήλου και θεμελιώνεται σε δύο κανόνες του Συντάγματος: σύμφωνα με τον
πρώτο οι κρατικές εξουσίες υπάρχουν υπέρ του λαού, και σύμφωνα με το δεύτερο, οι δημόσιοι υπάλληλοι τίθενται στην υπηρεσία του ελληνικού λαού.
[Σύνταγμα άρθρα 1 παρ. 3 και 103 παρ. 1]
4 . Προάσπιση της νομιμότητας
Η δράση της δημόσιας διοίκησης και των λειτουργών της διέπεται αποκλειστικά
και μόνο από τους θεμελιώδεις κανόνες του Συντάγματος, τους κανόνες του Ευ-
ρωπαϊκού Δικαίου που έχουν άμεση εφαρμογή, τις διεθνείς συνθήκες που έχουν
κυρωθεί από τη Βουλή, τους Νόμους, τα Προεδρικά Διατάγματα καθώς και τις
κανονιστικές πράξεις της διοίκησης που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση νόμου.
Τούτο σημαίνει ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι οφείλουν να απέχουν από οποιαδή-
ποτε ενέργεια απαγορεύεται από τα πιο πάνω νομοθετήματα και να προβαίνουν
μόνο σε ενέργειες που προβλέπονται και επιτρέπονται από αυτά.
[Ν. 3528/2007 άρθρα 24 και 25 (YΚ, ΦΕΚ 26
Β΄. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Β .1 . Συμπεριφορά κατά την άμεση προσωπική ή μέσω τηλεφώνου επικοινωνία
Ο δημόσιος υπάλληλος εκτός από κρατικός λειτουργός παραμένει και πολίτης.
Οφείλει λοιπόν να συμπεριφέρεται απέναντι στους πολίτες που συναλλάσσονται
μαζί του με τον ίδιο τρόπο που θα απαιτούσε να συμπεριφέρονται οι άλλοι στον
ίδιο και τους οικείους του, και συγκεκριμένα με ευπρέπεια και σεβασμό, επαγγελματισμό, ανιδιοτέλεια και ακεραιότητα.
Β .1 .1 . Ευπρέπεια και σεβασμός
Ο δημόσιος υπάλληλος πρέπει να συμπεριφέρεται πάντοτε κατά τρόπο που να
καθίσταται άξιος της εμπιστοσύνης του κοινού. Πρέπει να τηρεί, σε κάθε περίστα
ση, τους βασικούς κανόνες καλής συμπεριφοράς ανεξαρτήτως της ψυχικής του
διάθεσης.
[Σύνταγμα άρθ. 103 παρ.1 και Ν.3528/2007 άρθ. 27 παρ.1 (YΚ, ΦΕΚ 26 A)]
• Έχει επιμελημένη και ευπρεπή εμφάνιση.
• Συμπεριφέρεται με ευγένεια και κοσμιότητα (1)
• Απευθύνεται στους πολίτες στον πληθυντικό .
• Δεν καπνίζει .
[Ν. 3868/2010 άρθρο 17 (ΦΕΚ 129 Α) και ΥΑ Γ.Π.οικ.104720/2010 (ΦΕΚ 1315/Β/25-8-2010)]
• Εξυπηρετεί τους πολίτες κατά το ωράριο που έχει ορίσει η υπηρεσία του,
σύμφωνα με τις κείμενες γενικές και ειδικές διατάξεις, αφιερώνοντας εξολο-
κλήρου και αποκλειστικά το χρόνο εργασίας του στα καθήκοντά του, και
παραμένοντας και πέρα του ισχύοντος χρόνου εργασίας, εφόσον έκτακτες
και εξαιρετικές υπηρεσιακές ανάγκες επιβάλλουν τούτο.
[ Ν. 3528/2007 άρθρο 29 και περ. κζ, παρ.1, άρθρο 107 του Ν.3528/2007 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο δεύτερο του Ν.4057/2012) ΥΑ ΔΙΑΔΠ/ΦΒ1/14757/25-7-2011 (ΦΕΚ Β 1659)]
• Δεν κάνει εξωϋπηρεσιακή χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή του .
• Δεν επιτρέπεται η ακρόαση μουσικής εκτός αν προέρχεται από κεντρικό ηχη-
τικό σύστημα της υπηρεσίας.
1 Βλ. και Ευρωπαϊκό Κώδικα Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς (2005), άρθρο 12.
Μια γεύση σήμερα: ( Για τους βιαστικούς μπορούν να το βρουν στο συνήγορο του Πολίτη)
Α΄. ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
1 . Πίστη στο Σύνταγμα και αφοσίωση στην πατρίδα
Οι δημόσιοι υπάλληλοι ως εκτελεστές της βούλησης του κράτους είναι επιφορ-
τισμένοι -εκ της αποστολής τους- να υπηρετούν το λαό, τη συνταγματική τάξη και τη δημοκρατία. Ο υπάλληλος κατά την άσκηση της υπηρεσίας του δεν ενεργεί ως άτομο αλλά ως εκτελεστής της θέλησης του κράτους.
[Σύνταγμα άρθρο 103 παρ. 1, Ν. 3528/2007 άρθρο 24 (YΚ, ΦΕΚ 26 A)]
2 . Προστασία δημοσίου συμφέροντος
Αποτελεί τον κύριο πυρήνα της δράσης των δημοσίων υπηρεσιών αλλά και
κάθε υπαλλήλου. Η δημόσια διοίκηση έχει υποχρέωση την αποκλειστική επιδίωξη του δημοσίου συμφέροντος. Η έννοια του δημοσίου συμφέροντος δεν προκαθορίζεται, ωστόσο η συγκεκριμενοποίησή της υπακούει στην αρχή της νομιμότητας.
Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι δυνατή η επίκληση του δημοσίου συμφέροντος για να δικαιολογηθεί οποιαδήποτε απόκλιση από την αρχή της νομιμότητας.
[Σύνταγμα άρθρο 103 παρ. 1 και Ν. 3528/2007 άρθρο 24 (YΚ, ΦΕΚ 26 A)]
3 . Εξυπηρέτηση και σεβασμός προς τον πολίτη
Η εξυπηρέτηση του πολίτη αποτελεί βασική επιδίωξη και μέλημα του δημοσίου
υπαλλήλου και θεμελιώνεται σε δύο κανόνες του Συντάγματος: σύμφωνα με τον
πρώτο οι κρατικές εξουσίες υπάρχουν υπέρ του λαού, και σύμφωνα με το δεύτερο, οι δημόσιοι υπάλληλοι τίθενται στην υπηρεσία του ελληνικού λαού.
[Σύνταγμα άρθρα 1 παρ. 3 και 103 παρ. 1]
4 . Προάσπιση της νομιμότητας
Η δράση της δημόσιας διοίκησης και των λειτουργών της διέπεται αποκλειστικά
και μόνο από τους θεμελιώδεις κανόνες του Συντάγματος, τους κανόνες του Ευ-
ρωπαϊκού Δικαίου που έχουν άμεση εφαρμογή, τις διεθνείς συνθήκες που έχουν
κυρωθεί από τη Βουλή, τους Νόμους, τα Προεδρικά Διατάγματα καθώς και τις
κανονιστικές πράξεις της διοίκησης που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση νόμου.
Τούτο σημαίνει ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι οφείλουν να απέχουν από οποιαδή-
ποτε ενέργεια απαγορεύεται από τα πιο πάνω νομοθετήματα και να προβαίνουν
μόνο σε ενέργειες που προβλέπονται και επιτρέπονται από αυτά.
[Ν. 3528/2007 άρθρα 24 και 25 (YΚ, ΦΕΚ 26
Β΄. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
Β .1 . Συμπεριφορά κατά την άμεση προσωπική ή μέσω τηλεφώνου επικοινωνία
Ο δημόσιος υπάλληλος εκτός από κρατικός λειτουργός παραμένει και πολίτης.
Οφείλει λοιπόν να συμπεριφέρεται απέναντι στους πολίτες που συναλλάσσονται
μαζί του με τον ίδιο τρόπο που θα απαιτούσε να συμπεριφέρονται οι άλλοι στον
ίδιο και τους οικείους του, και συγκεκριμένα με ευπρέπεια και σεβασμό, επαγγελματισμό, ανιδιοτέλεια και ακεραιότητα.
Β .1 .1 . Ευπρέπεια και σεβασμός
Ο δημόσιος υπάλληλος πρέπει να συμπεριφέρεται πάντοτε κατά τρόπο που να
καθίσταται άξιος της εμπιστοσύνης του κοινού. Πρέπει να τηρεί, σε κάθε περίστα
ση, τους βασικούς κανόνες καλής συμπεριφοράς ανεξαρτήτως της ψυχικής του
διάθεσης.
[Σύνταγμα άρθ. 103 παρ.1 και Ν.3528/2007 άρθ. 27 παρ.1 (YΚ, ΦΕΚ 26 A)]
• Έχει επιμελημένη και ευπρεπή εμφάνιση.
• Συμπεριφέρεται με ευγένεια και κοσμιότητα (1)
• Απευθύνεται στους πολίτες στον πληθυντικό .
• Δεν καπνίζει .
[Ν. 3868/2010 άρθρο 17 (ΦΕΚ 129 Α) και ΥΑ Γ.Π.οικ.104720/2010 (ΦΕΚ 1315/Β/25-8-2010)]
• Εξυπηρετεί τους πολίτες κατά το ωράριο που έχει ορίσει η υπηρεσία του,
σύμφωνα με τις κείμενες γενικές και ειδικές διατάξεις, αφιερώνοντας εξολο-
κλήρου και αποκλειστικά το χρόνο εργασίας του στα καθήκοντά του, και
παραμένοντας και πέρα του ισχύοντος χρόνου εργασίας, εφόσον έκτακτες
και εξαιρετικές υπηρεσιακές ανάγκες επιβάλλουν τούτο.
[ Ν. 3528/2007 άρθρο 29 και περ. κζ, παρ.1, άρθρο 107 του Ν.3528/2007 όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο δεύτερο του Ν.4057/2012) ΥΑ ΔΙΑΔΠ/ΦΒ1/14757/25-7-2011 (ΦΕΚ Β 1659)]
• Δεν κάνει εξωϋπηρεσιακή χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή του .
• Δεν επιτρέπεται η ακρόαση μουσικής εκτός αν προέρχεται από κεντρικό ηχη-
τικό σύστημα της υπηρεσίας.
1 Βλ. και Ευρωπαϊκό Κώδικα Ορθής Διοικητικής Συμπεριφοράς (2005), άρθρο 12.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου